Tuesday, August 24, 2010

Belanda

BAHASA






Bahasa utama adalah Belanda.Frisia Barat juga diakui sebagai bahasa dan diakui oleh kerajaan di provinsi Friesland. Beberapa loghat Saxon rendah dituturkan dikebanyakan utara dan timur dan diakui oleh Belanda sebagai bahasa-bahasa serantau menurut carta Eropah untuk bahasa Serantau atau Minoriti. Satu lagi loghat Belanda diperolehi kedudukan bahasa serantau adalah Limburgish yang ditutur di provinsi tenggara Limburg.





PAKAIAN
Nama pakaian mereka adalah klederdracht. Pakaian ini dipakai oleh masyarakat Belanda yang berasal di Volendam.  Mereka  sekarang menetap di Staphorst. Pakaian ini merangkumi sepatu kayu, skirt, cawat, jaket, selendang, topi dengan perak dan cermin-cermin kecil.










 
MAKANAN
salah satu makanan yang terkenal adalah Stammpot. ianya dibuat daripada kentang yang direbus dan dihancurkan dan dicampurkan dengan beberapa sayuran seperti wortel atau sayur hijau yang lain. ianya dihidangkan panas-panas bersama dengan sosej besar yang dinamakan rookworst. makanan ini terdapat pada musim sejuk sahaja.


No comments:

Post a Comment